Iedere maandag gratis inloopspreekuur 17:30 - 18:30 uur!

Gehele maand September geen inloopspreekuur

De vergoeding

Sluit een goede aanvullende verzekering af

Het is helemaal niet gek dat ieder jaar maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders naar de fysiotherapeut gaan. Want de fysiotherapeut helpt bij klachten die met bewegen te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan nek en rugklachten, sportblessures of klachten die simpelweg veroorzaakt worden doordat u ouder wordt zoals botontkalking (osteoporose). Maar ook aan de ontwikkelingsproblemen bij kinderen, incontinentie, overgewicht, hartklachten, stress, longproblemen (COPD), reuma, diabetes… Ook in die gevallen kan de fysiotherapeut veel voor u betekenen met gerichte begeleiding en advies.

Omdat fysiotherapie bijna niet wordt vergoed vanuit de basisverzekering en het eigen risico vrijwel niet geldt voor fysiotherapie in de AV, adviseert het KNGF om een een goede aanvullende verzekering te sluiten, waarin fysiotherapie adequaat (in aanvulling op de basisverzekering) wordt vergoed. Er is veel verschil in de vergoeding fysiotherapie tussen de verzekeraars onderling. Bovendien heeft elke verzekeraar ook nog eens verschillende aanvullende verzekeringen. Let goed op dat u de juiste verzekering afsluit met voldoende behandelingen fysiotherapie.

Hier vindt u de hoofdregels over de betaling van de kosten tussen patiënt, fysiotherapeut en zorgverzekeraar. Het is mogelijk dat een zorgverzekeraar hiervan afwijkt. Raadpleeg bij twijfel altijd uw zorgverzekeraar.

Fysiotherapie in de basisverzekering

Vanaf 1 januari 2006 krijgt iedereen die in Nederland woont of werkt verplicht dezelfde zorgverzekering. Deze zorgverzekering vergoedt de kosten voor het grootste deel van de gezondheidszorg. Dit deel wordt het basispakket genoemd. Het basispakket is voor iedereen gelijk en is hetzelfde als het ziekenfondspakket.

Het basispakket vergoedt slechts in een beperkt aantal gevallen fysiotherapie:

1. fysiotherapie voor chronische patiënten (vraag uw fysiotherapeut) vanaf de achttiende behandeling en
  2. fysiotherapie voor kinderen tot 18 jaar.

Wat zit ook in 2008 in de basisverzekering?

Fysiotherapie wordt maar voor een beperkt deel in de verplichte basisverzekering vergoed. Kinderen tot 18 jaar hebben recht op maximaal 9 behandelingen. Daarnaast hebben kinderen en volwassenen die bepaalde aandoeningen hebben in een aantal gevallen recht op vergoeding van de 10e en volgende behandelingen. De eerste negen behandelingen moeten volwassenen dus zelf betalen. Bovendien is het ook mogelijk dat u een aandoening heeft die niet op de lijst staat en waarvoor meer dan negen behandelingen nodig zijn. Ook deze komen allemaal voor eigen rekening, tenzij u een goede aanvullende verzekering heeft afgesloten.

Fysiotherapie in de aanvullende verzekering

Voor de overige patiënten wordt fysiotherapie in de meeste aanvullende verzekeringen vergoed. De aanvullende verzekering is niet verplicht. U kunt onder het kopje ‘Bent u goed verzekerd’ nagaan hoe in uw aanvullende verzekering de vergoeding van fysiotherapie is geregeld.

Geen verwijsbrief meer nodig

De fysiotherapeut is vanaf 1 januari 2006 voor iedereen rechtstreeks toegankelijk, u heeft dus geen verwijsbriefje meer nodig voor een fysiotherapeutische behandeling. Natuurlijk mag u nog altijd eerst een afspraak met uw huisarts maken, maar het hoeft in principe niet meer. Zorg er daarom voor dat u ook in 2008 verzekerd bent voor fysiotherapie.

Fysiotherapie verzekerd

Sinds 2008 geldt voor het eerst een verplicht eigen risico in de zorg. Net zoals de no claim in 2007 geldt het eigen risico alleen voor de basisverzekering, maar weer niet voor fysiotherapie bij kinderen.

Voor fysiotherapie komt het er dus op neer dat het eigen risico niet geldt voor:

1. fysiotherapie bij kinderen (hoewel dit wel in de basisverzekering zit)
  2. fysiotherapie in de aanvullende verzekering

Omdat fysiotherapie vrijwel geheel in de aanvullende verzekering (AV) valt en fysiotherapie bij kinderen is uitgesloten voor het eigen risico, heeft fysiotherapie vrijwel geen invloed op uw eigen risico.

voor een totaal overzicht:

www.fysiovergoedingen.nl